Steeds meer werkzaamheden bevatten een digitale component. En er is ook steeds meer mogelijk. Al die nieuwe softwareoplossingen en kunstmatige intelligentie (AI) vinden techneuten leuk, maar voor iedereen die daar mee moet werken valt dat niet altijd mee. Daarbij komt dan ook regelmatig de opmerking – waarom moet dit nu zo, het ging toch goed?! Hoe krijg je dan mensen hierin mee? Dat gaat over meer dan alleen mensen helpen met een andere mindset richting alle digitale mogelijkheden. Overtuigen en adoptie gaat veel makkelijker wanneer men de impact ziet van een bepaalde innovatie voor zichzelf of buitenwereld. Idealiter komt innovatie zelfs tot stand vanuit de missie en strategie die je hebt.
Deze ingrediënten hebben mij ook geholpen in mijn opdracht die ik momenteel uitvoer voor de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland. Daar heb ik een overkoepelende interne communicatiestrategie geformuleerd rondom digitale innovatie. Een strategie gebaseerd op de impact die je kunt realiseren met nieuwe digitale oplossingen en de bijdrage aan de doelstellingen en taken die je als gemeente hebt. De innovatie als een middel om de gezamenlijke missie “Samen sterker” die deze gemeenten hebben te realiseren.
In mijn opdracht heb ik aandacht besteed aan het proces hoe digitale innovatie en projecten tot stand komen en hoe communicatie hier een belangrijke rol in kan spelen. Waarbij het van belang is dat projecten juist tot stand komen vanuit behoeften op de werkvloer en voortvloeien uit de gezamenlijke missie “Samen sterker” die de gemeenten hebben. Wanneer digitale innovatie in dienst staat van (maatschappelijke) impact en dat ook met communicatie ondersteunt, is besluitvorming over het wel of niet starten van een nieuw project veel eenvoudiger. Vervolgens staan de gebruikers ook veel meer open voor de nieuwe software en tools. Waarbij de techniek een middel is en geen doel.
Maar uiteindelijk is innovatie mooi, maar werkelijke innovatie vindt pas plaats als er ook daadwerkelijk met de nieuwe innovatie wordt gewerkt. Hierbij geeft niet de techniek, maar juist het menselijke aspect de doorslag. Bij de gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland besteedt men hier veel aandacht aan. Zowel de telefonische servicedesk als de zogenaamde “floorwalkers” die fysieke ondersteuning bieden op de werkvloer staan paraat. Zij doen dit vanuit een oprechte betrokkenheid en bieden persoonlijke hulp. Deze betrokkenheid en hulp heb ik doorvertaald naar een overkoepelend concept: ”hoe ict?!”. Dit staat voor betrokkenheid tonen: “hoe ict?” (daarom het vraagteken) en steun bieden en uitleg geven: “hoe ict!” (daarom het uitroepteken).
Onder de noemer “hoe ict?!” kan alle communicatie plaatsvinden richting medewerkers rondom digitale innovatie. Er kan een digitaal platform geïnstalleerd worden onder de naam “hoe ict?!”, waar personeel best practices met nieuwe software met elkaar delen, floorwalkers kunnen een hesje dragen met de opdruk “hoe ict?!” en een interne mailing over een software update kan ook onder de noemer “hoe ict?!” onder de aandacht gebracht worden.
Samen gaan we nu de eerste stappen zetten om de nieuwe werkwijze rondom de totstandkoming van nieuwe projecten te implementeren op de werkvloer én de uitrol hiervan ondersteunt vanuit het nieuwe concept hoe ict?!
En dat past ook geheel in de stijl van Synnovem, want daar werken denkers die doen!